Monday, 8 July 2013

PRETZEL

Assalammualaikum !.....hehehe......akhirnya berjaya juga aku buat PRETTTZELLL !!!!!!!!
Antara makanan kegemaran aku dari zaman bujang. Teringat dulu kalau gi KLCC mesti beli pretzel auntie anne. Tapi tu la mahal la pulak....... makan satu tak cukup. Sekarang ni dah melarat kat anak2. 

Dah lama tercari-cari resepi pretzel tapi ntah macammaner terberkenan ngan resepi dari blogger D5 tau. So, izinkan lah aku meng cut & paste resepi nyer....tapi tengok gambar dulu.




(gambar kat atas ni sendiri punya)





Bahan2

1/2 cawan air
1/2 susu segar
1 sudu kecil yis segera
4 sudu kecil gula
1/2 sudu kecil garam
2 1/2 - 3 cawan tepung gandum serba guna
Sedikit minyak masak
2 sudu kecil butter ( dicairkan )
1 sudu besar baking soda 
1 cawan air panas mendidih

Cara2 nk buat

Satu kan air, susu, yis dan gula biarka selama lebih kurang 10 minit sambai yis berbuih. Biler yis dah berbuih masukkan garam dan kacau sampai garam hancur. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil kacau dengan senduk.
 
Bila kiter dah rasa susah nk gaul ngan senduk tu, bersihkan senduk dan mula lah kiter menguli dengan tangan bersama baki tepung tadi. Uli sampai doh agak elestik dan licin dan xmelekat lg kat tangan dan mangkuk.

Bersihkan mangkuk dan sapu minyak, kemudian masukkan doh td balik golek2 kan biar semua permukaan doh td berselaput dengan minyak. Kemudian tutup mangkuk dengan kain lembab or cling wrap dan rehatkan doh sampai naik 2 kali ganda lebih kurang 1 jam.

Biler doh dah naik. Bahagikan doh pada bahagian2 kecil ( resepi nie aku dpt bahagikan 9 bahagian ). Kemudian gelek kan doh seperti dalam gambar, gelek sampai jd panjang. ( kalau boleh biar halus ckit, kalau tak jd debab cam aku punyer. Sementara membentuk nie korang panaskan lah oven 200c.
Bila dah cukup panjang, bentuk kan huruf U, Ketemukan hujung dia dan simpulkan 2 kali seperti dalam gambar, kemudia tarik kebelakang dan tekankan dengan jari.

 
Hah camnie ler hasil nyer. Aku xbape pandai sgt sbb xpenah kerja ngan makcik anne tu heheh. Sbb tu ler aku suruh gelek sampai halus dan panjang supaya xdebab cam aku nyer.
Bila doh dah siap di bentuk. Bancuhkan soda bikarbonat dengan air mendidih td dalam satu bekas. Kemudian celupkan doh sebentar dalam air soda td ( kejap je tau ) Kalau doh agak basah, letakkan doh sekejap atas towel bersih untuk serap air. Pastu susun balik atas tray yg telah di sapu dengan minyak.

Cairkan butter dan sapu diatas permukaan semua doh td. Kalau korang suke boleh tabur garam ataupun gula kat atas pretzel td.

Hah ! cam tu cite nye dan gambar2 step by step yang ditunjukkan oleh blogger D5 bole check kat sini kalau nak tengok lagi.......
              






11 comments:

Delima Zamrud said...

mekasih byk2 nadia sudi cube resepi D5 hehhehe nadia punyer lg nampak mengancam sebijik cam makcik anne hehheheh :D...

Naddia Mokhtar said...

Tima Kasih D5 sbb tunjuk resepi nih ! ......a..ah ....makck anne asyik jeling biji mata kat kita sbb asyik bertenggek kat dapur dia........hehehe...

amyra said...

hi, thx utk resepi nie..tpi nak tnya skit la..baking soda n baking powder tu sma x? sbb ad stengah kata guna baking powder..

Naddia Mokhtar said...

Salam Amyra....
baking soda n baking powder !? x pasti la....tp kita guna soda bicarbonate.....x berani nak menderhaka resepi org. Nnt kita sama2 try guna bakng powder lak !

nur ain said...

nak tnye jugak susu segar tu setengah ape ye??stengah cawan ke stengah kotak ke?? stengah botol???

A M H said...

yg susu tu, susu ap pakai ?? susu tin, susu kotak ke ?? y mcm susu dutchlady..

Naddia Mokhtar said...

Nur ain....guna 1/2 cawan jer...ala tertinggal perkataan cawan nnt kita betulkan
A.M.H....susu tu ikut resepi guna susu segar yg dlm kotak tu tapi kita guna susu cair dlm tin jer.....susu segar dlm kotak anak2 minum dulu...

Anonymous said...

Mesti bakar kt oven ke klu digoreng bleh tk?

Anonymous said...

Nyum.. sedapnya nmpak.. tp nak tanya.. apa fungsi celup dlp air soda bikarbonat tu ya? Tq

Anonymous said...

Hahahaha.. lucu la baca pertanyaan korang ni la gelak sorang2.. haha.. tp mmg betul la, guideline kurang terperinci.. bt org xpenah bt nk bt pening hahaha..

Syahirah_ Izzaty said...

berapa lama kena bakar ni ye??

TEMPAHAN KUIH MUIH - CREAMPUFF

Tempahan CREAMPUFF dibuka sepanjang tahun. Sesuai untuk.dijamukan di pelbagai majlis keraian. Harga yang amat berpatutan. RM 25 / 50 ...