Monday, 14 September 2015

Resepi Ayam Goreng RM1.00

Assalamualaikum !



Sejak akhir-akhir ini, menjadi satu kegilaan kepada anak-anak saya yang mengemari ayam goreng RM1.00 yang ada dijual di kawasan perumahan Bandar Tun Razak dan Bandar Sri Permaisuri. Saya ada seorang kenalan yang berniaga di Bandar Sri Permaisuri yang menjual Ayam Goreng RM1.00 dan selalu memerhatikan cara dia menyalut tepung. Sudah tentu lah bila ditanyakan resepi ayam gorengnya, hanya jawapan yang ringkas diberikan iaitu dia menggunakan tepung biasa sahaja.

Setahun yang lepas, saya mula mengetahui tentang ayam goreng yang dijual pada harga RM1.00. Saya tidak boleh nak bayangkan saiz ayam yang digoreng dan dijual pada harga RM1.00.. Iyalah selama ini saya kerap makan ayam yang digoreng ala-ala kfc, yang dijual di pasar malam. Saiz ayam goreng yang dijual di pasar malam besar dan rasa hampir seperti ayam goreng kfc. Di pasar malam juga lah muncul ayam goreng yang dijual pada harga RM1.00 atau RM1.50 tetapi ia nya hanyalah sekeping isi ayam yang diketuk untuk meleperkannya sebelum disalut tepung. Ayan goreng sebegini kurang digemari oleh anak-anak saya sehingga muncul Ayam Goreng RM1.00 ini.

Akhirnya saya buat ayam goreng sendiri, dan rasanya memang sama seperti yang dijual oleh kenalan saya. Harap perkongsian ini memberi manfaat kepada sesiapa yang memang tercari-cari resepi ayam goreng RM1.00 dan nak buatnya pun mudah sahaja. Jom kita check resepinya...............



Bahan-bahannya:-

Ayam 1/2 ekor (potong kecil bergantung kepada saiz yang anda suka) 
Telur 1 biji
Garam secukup rasa
Lada hitam / serbuk paprika  1/2 sudu
Tepung jagung       3 sudu besar
Gaul kesemua sekali dan perapkan 30 minit.








 

Bahan untuk campuran tepung salutan :-

Tepung Jagung  2 cawan
Tepung Beras   1/4 cawan
Tepung Gandum   1/4 cawan
Soda Bikarbonat  1 sudu teh
Lada Sulah Ajishio  (kebanyakan peniaga menggunakan serbuk lada sulah ini sebgai perasa, boleh juga gantikan dengan garam dan lada hitam)
Gaul semua sekali dan sedia utuk disalutkan kepada ayam
 



ketulan ayam yang telah siap di salut.

 
 
 
Goreng dalam minyak yang banyak.







Dah siap.....!!!












Selamat mencuba !!!




:)

11 comments:

bomoh ikan said...

ayam potong brape agk2 yg sesuai dn kalau jual bleh untung

bomoh ikan said...

ayam potong brape agk2 yg sesuai dn kalau jual bleh untung

Amir Gt19300 said...

Ptong 18

Amir Gt19300 said...

Ptong 18

Aina Azman said...

saya potong 2 , tak untung laa .. hmm mcm mana ye ?

ENCIK ASRI said...

Tak rasa keras ka ayam tu klau guna tepung gandung tu

Anonymous said...

ayam 1kg skrg rm15, potong 18, ada untung ke??

Muhammad Dzulkhairie said...

Ala gila. Mnqtang ayam skilo lani baru 7 lebih..

muhammad naufal amir said...

Ade rahsia lagi kt resepi ni..tgk potongan tu rase dia rahsiakn kot...klo sekor rm15 standed ..ptong rm18 mne nak untng sini.:D jgn kencam sye.just menyuarakan pendapat hehe

Anonymous said...

tengok pada saiz kt gerai spt dipotong 22

Farah Fadzly said...

Ayam \Potong 24, saya tgk org lain punya page

TEMPHAN KUIH-MUIH, ROTI, PASTRI DAN LUNCH BOX

Nadhomebakery masih menerima tempahan untuk kuih-muih, roti, pastri dan lunch box. Terimakasih kepada yang telah membuat tempahan dengan sa...