Friday, 15 November 2013

Kelas Roti Bersama Wan Rusyaini

Assalamualaikum !

Hari Selasa 12/11 yg lepas aku menghadiri kelas roti yang dianjurkan oleh Wan Rusyaini. Ini kali kedua aku mengikuti kelas Wan Rusyaini.Pertama kali pada tahun 2010, belajar kuih frozen.

Ini gambar aku ngan sifu Wan Rusyaini........dapat sijil lagiii !



Terima kasih banyak2 keoada Wan Rusyaini kerana tunjukajar dan panduan yg diberikan. Jasamu tetap ku kenang !  (ayat sekolah...heheheh...)














Monday, 4 November 2013

COKODOK @ JEMPUT-JEMPUT PISANG

Assalammualaikum !!!

Wah !.....lamanya tak update blog aku ni. (macam mana nak update selalu kalau asyik terrrr...tidur ).
N3 kali ni nak citer pasal cokodok (jemput-jemput pisang). Dulu masa mula2 datang merantau ke KL, 20 tahun yang lalu (laaa....rasa cam dah tua sgt) aku tak paham pun bila orang sini cakap jemput-jemput.  Puas la mencari amende la kuih jemput-jemput....rupa-rupanya cokodok. KAt kampung aku panggil COKODOK sbb bila goreng, dia mengelembung bulat dan digoreng sehingga agak gelap macam rupa kodok....tapi aku goreng tak ada la gelap sangat nanti anak2 aku tak makan langsung.

 

Ada ke orang yang tak tau buat cokodok !? Tak pe la aku tunjuk jugak cara2 nak buat dan resepi aku punya.......

 Bahan utama......PISANG ! nama pisang ni tak tau (sbb saiz nya kecil sangat rasanya pisang berangan kot....sbb aku buat cokodok sedap jer). Aku cuma tau buat cokodok jer, bab nama psang memang aku lembab.



 Pisang yang aku guna hari tu agak baru masak seelok-eloknya guna pisang yang dah masak ranum. Disebabkan psang tu agak kecil , aku guna 14 biji.





 Lecek pisang sampai betul2 hancur.

 Masukkan air 1 cawan

Masukkan garam 1/2 sudu, Gula 4 sudu dan susu pekat manis 2 sudu.

kacau rata.

masukkan tepung 2 cawan  dan baking powder 1/2 sudu dan gaul hingga sebati.

panaskan minyak dan goreng. Aku tak guna sudu pun scoop pakai jari aje cokodok nampak lebih cantik    


Dah siap!

 : D






 

TEMPAHAN KUIH MUIH - CREAMPUFF

Tempahan CREAMPUFF dibuka sepanjang tahun. Sesuai untuk.dijamukan di pelbagai majlis keraian. Harga yang amat berpatutan. RM 25 / 50 ...