Monday 4 November 2013

COKODOK @ JEMPUT-JEMPUT PISANG

Assalammualaikum !!!

Wah !.....lamanya tak update blog aku ni. (macam mana nak update selalu kalau asyik terrrr...tidur ).
N3 kali ni nak citer pasal cokodok (jemput-jemput pisang). Dulu masa mula2 datang merantau ke KL, 20 tahun yang lalu (laaa....rasa cam dah tua sgt) aku tak paham pun bila orang sini cakap jemput-jemput.  Puas la mencari amende la kuih jemput-jemput....rupa-rupanya cokodok. KAt kampung aku panggil COKODOK sbb bila goreng, dia mengelembung bulat dan digoreng sehingga agak gelap macam rupa kodok....tapi aku goreng tak ada la gelap sangat nanti anak2 aku tak makan langsung.

 

Ada ke orang yang tak tau buat cokodok !? Tak pe la aku tunjuk jugak cara2 nak buat dan resepi aku punya.......

 Bahan utama......PISANG ! nama pisang ni tak tau (sbb saiz nya kecil sangat rasanya pisang berangan kot....sbb aku buat cokodok sedap jer). Aku cuma tau buat cokodok jer, bab nama psang memang aku lembab.



 Pisang yang aku guna hari tu agak baru masak seelok-eloknya guna pisang yang dah masak ranum. Disebabkan psang tu agak kecil , aku guna 14 biji.





 Lecek pisang sampai betul2 hancur.

 Masukkan air 1 cawan

Masukkan garam 1/2 sudu, Gula 4 sudu dan susu pekat manis 2 sudu.

kacau rata.

masukkan tepung 2 cawan  dan baking powder 1/2 sudu dan gaul hingga sebati.

panaskan minyak dan goreng. Aku tak guna sudu pun scoop pakai jari aje cokodok nampak lebih cantik    


Dah siap!

 : D






 

No comments:

RESEPI ROTI PUTIH [ teknik asas pembuatan roti ]

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  ROTI PUTIH (WHITE BREAD) .....siapa yang tidak suka? Roti putih seperti roti Gardenia sememangnya menj...