Thursday 12 December 2013

KEK BUTTER SUNQUICK

Assalammualaikum !

 Wah.....lamanya aku tak update kat sini. Start cuti sekolah jer....mula la rumah aku bertukar jadi tadika. Anak2 seronok la, mak pulak yang pening kepala. Kejap2....lapar, baru makan nasi tak sampai setengah jam dah lapar......nasib baik la aku ni jenis suka melayan kerenah anak2.

Tapi aku nak citer pasal kenduri kecik yang aku buat hujung bulan lepas.....ala kenduri doa selamat jer nak sunat kan anak. Hmmm....anak sulung aku tu sepatutnya tahun lepas kena sunat tapi disebabkan aku kena masuk hospital 2 bulan...tu yang tertunda niat tu. Alhamdullilah dah selamat pun. Heheheh........pening kepala juga nak buat kenduri kecil cam ni. Semuanya uruskan sendiri, mana2 yang aku tak tahu aku mintak tolong ngan jiran aku. 

Kek Butter Sunquick !   Ha amacam bunyi cam terer sangat la aku ni. Sebenarnya, aku nak buat muffin yang sedap2 tu macam aku pernah tengok kat blog orang lain. Semuanya sedap dan menarik. Aku tengok lagi, segala gambar dan resepi.....lama2 aku keliru dan pening kepala tak tahu nak buat yang mana satu......huhuhu...stress nya ! Apalagi aku tutup komputer.....aku nekad nak buat guna resepi sendiri...ala-ala masterchef gitu.


 Sukatan untuk resepi ni aku main agak2 jer tau. ok, bahan2 nya:-
Marjerin 500 gm
Gula 360 gm
Tepung Gandum 420 gm
Telur 8 biji
Buttermilk 1 cawan 
Garam 1 sudu kecil
Esen Vanilla 1 sudu kecil
Baking powder 1 sudu besar
Sunquick oren 1/2 cawan
Kepngan Badam secukupnya 
papercup secukupnya

cara membuatnya :-
Marjerin dan gula, aku pukul sampai kembang.  Lepas tu aku
masukkan telur dan pukul lagi sampai kembang dan gebu.Masukkan garam, esen vanilla dan sunquick, pukul lagi. Akhir sekali masukkan tepung gandum, baking powder dan buttermilk berselang-seli. 
Masukkan dalam papercup. Aku scoop guna scoop ice-cream jer cepat sikit. Last sekali letak kepingan badam sebagai hiasan.
Bakar 15 minit, suhu aku guna 120 sebab oven aku ni kuat api nya.

Aku buat kek ni.....hiiiii....tawakal je la. Harap2 jadi la, tapi aku bayangkan kek yang tak merekah, tak kering sangat, tak moist sangat dan kek tu cukup masak.
Alhamdullilah....... menjadi kek aku ! lega rasanya, walaupun tak secantik cam kek orang lain tapi ni kira ok la.

 Kek ni tak naik merekah, kira ok la macam yang aku nak.



Amacam pakar2 kek....ok tak kek yang aku buat ? Ini lah KEK BUTTER SUNQUICK hasil airtangan aku.
Resepi kek ini adalah percubaan pertama aku main reka2 je sukatan nya. Sesiapa yang nak mencubanya dipersilakan.



: P





No comments:

RESEPI ROTI PUTIH [ teknik asas pembuatan roti ]

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  ROTI PUTIH (WHITE BREAD) .....siapa yang tidak suka? Roti putih seperti roti Gardenia sememangnya menj...