Wednesday, 3 July 2013

NASI GORENG PATTAYA

N3 kali ini nak tunjuk cara2 buat nasi goreng pattaya. Nak buatnya senang aje boleh jimat belanja. Kalau kat kedai sepinggan harga RM3.50 - 4.50. Kalau makan sorang dua jer ok la baik beli aje.....tapi kalau ramai anak beranak elok buat sendiri jerrrr.

Nasi goreng pattaya ni memang fav anak2 aku, sepinggan tak cukup untuk sorang mesti nak tambah lagi. Nasib baik la aku tau buat. Dulu mak aku pernah buka gerai, jadi aku lepas balik ofis kena tolong kat gerai. Muka aku masa tu masam macam cuka tensen kena masak kat gerai.....almaklum la masa tu kan umur aku baru 21, malu giler customer mak aku ramai lelaki....apalagi asyik jadi bahan usikan jerrr...menyampah !!!....itu citer dulu, gerai mak aku pun dah tak de weh!!!.

Rasanya mesti ramai yang dah terrer buat nasi goreng pattaya nih. Tapi tak pe la aku nak tunjuk jugak kat sini cara2 nak membuatnya.....mana la nak tau kot-kot ada yang tak reti lagi. 

Bahagian 1 , kena buat nasi goreng dulu. Buat la nasi goreng ikut kesukaan masing2, tapi kat bawah ni aku tunjuk jugak la resepi nasi goreng yg aku buat hari tu...ringkas ajer main capai apa yang ade kat dalam peti sejuk.
Bahan-bahan :-
Isi Ayam
Bawang Putih
Kiub Ayam
Cili api (ketuk sikit bagi dia pecah)
Kacang Buncis
Nasi Putih (seeloknya disimpan semalaman dlm peti sejuk)

Tumis dulu bawang putih, masukkan ayam, cili api kacau tunggu sampai ayam elok masak. Pastu masukkan kiub ayam, tekan2 bagi hancur. kacau rata baru la masukkan nasi, gaul rata last sekali masukkan kacang buncis. Ringkas jer nasi goreng ni (kalah nasi goreng orang bujang). Mesti pelik kan apasal tak buh garam. Kiub ayam tu dah masin kira ok la rasa nya tapi kalau korang rasa nak letak garam, letak lah.

Wokey ! nasi goreng dah siap ! part yang paling penting nak mengbungkus nasi goreng ke dalam telur.

Bahagian ke2:-   Cara2 menbungkusnya.....

Mula2 pecah telur....sebiji masukkan sedikt lada sulah, pukul rata. Guna kuali kecil ya. Pastikan kuali cukup panas dan api kecil. Sapukan sikt minyak.......

tuangkan bancuhan telur ke dlm kuali

 dengan pantas pegang telinga kuali, angkat sikit dari api dan gerak kuali memusing supaya telur rata, seperti dalam gambar atas. Lepas ni tak yah cerita pangjang tengok jer gambar yang seterusnya...sbb kalau aku taip lagi nanti pening kepala, tak faham.........





Ta daaaaa......dah siap !!!

SELAMAT MENCUBA !!!!!!!!!




1 comment:

Anonymous said...

wahh, simple giler resepi..nk cube lah, tq.. :D

TEMPAHAN KUIH MUIH - CREAMPUFF

Tempahan CREAMPUFF dibuka sepanjang tahun. Sesuai untuk.dijamukan di pelbagai majlis keraian. Harga yang amat berpatutan. RM 25 / 50 ...