Saturday 28 March 2015

RESEPI APAM POLKA DOT / CARTOON

Asslammualaikum & Salam Sejahtera !




Siapa yang tak suka apam polkadot ? Mesti suka nyer....Kalau tak suka pun tak mengapa buat-buat jer suka sebab entri kali ni nak citer pasal apam polkadot dan nak bagi resepi yang saya selalu guna untuk tempahan apam polkadot.

First time tahu apam polkadot ni tahun 2009....tengok blog sape ntah tak ingat la. First time makan tahun 2010 masa tu saya gi meeting AIM (Amanah Ikhtiar Malaysia) ada sorang sahabat tu bawak apam polkadot bagi semua orang rasa. Terus terang cakap saya memang tak suka apam polkadot mungkin sebab rasanya yang terlalu manis. Tapi bila tengok anak2 saya suka makan, saya terfikir nak cuba buat untuk anak2 saya. 

Saya mula mencari-cari resepi apam polkadot ni. Akhirnya saya terberkenan dengan resepi apam poldadot yang satu ni. Saya tak ingat siapa nama blogger ni tapi kalau dia terbaca, saya nak ucapkan banyak2 terimakasih sebab bagi resepi apam polkatdot yang terbaik ni. Dah banyak order saya dapat dan rata2 customer bagi feedback yang baik.

Jom kita tengok resepinya......mana la nak tahu kot2 ada sape2 yang masih mencari resepi apam polkatdot tu boleh cuba resepi ni. Apa2 pun kena selalu mencuba untuk dapatkan hasil yang baik. Resepi ni saya dah upgrade sikit bagi sesuai dengan tekak saya.....Heheheh !!!

APAM POLKADOT/CARTOON

Bahan-bahannya:-

Telur                          3 biji (saya guna gred B)
Gula Castor             220 gm
Tepung Gandum     275 gm
Susu Cair                 50 ml
Baking Powder       3 sk
Ovalette                   1 sk
Esen vanilla             1/2 sk
Garam                      1 sk
Filling Blueberry
Pewarna

Cara membuatnya :-

1) Pukul telur, gula dan ovalette sehingga kembang dan warna nya jadi putih gebu.
2) Masukkan garam dan esen vanilla, pukul lagi hingga rata kesemuanya.
3) Tepung gandum yang telah dicampur dengan baking powder, masukkan berselang seli dengan susu cair dan pukul lagi hingga semuanya habis. 
4) Boleh la mula menghias ikut kreativiti masing2.

Tips : kena ingat ya kalau buat kuih2 yang berkukus ni api kena kuat dan pastikan kukusan cukup panas, baru dia naik cantik n gebu. Kukus apam ni dalam 10 minit jer tengok size tau. Yang saya selalu buat untuk tempahan size yang kecik2 tuuuu......sekali ngap jer.....heheheh !

Selamat mencuba !!!!





: ) : ) : )










1 comment:

yati said...

Assalamualaikum nadia
Lama tak jumpa nadia. Ingat lagi masa keje kat
bangunan dato zainal dulu

RESEPI ROTI PUTIH [ teknik asas pembuatan roti ]

Assalamualaikum dan salam sejahtera.  ROTI PUTIH (WHITE BREAD) .....siapa yang tidak suka? Roti putih seperti roti Gardenia sememangnya menj...